Sunday, August 2, 2009

PENGARUH SISTEM TELEKOMUNIKASI MODEN


PENGENALAN SISTEM TELEKOMUNIKASI MODEN

Dari segi perkembangan sistem telekomunikasi, teknologi telefon bimbit telah maju dengan pesat sejak awal 1990-an. Kini hampir semua individu, tidak kira tua atau muda, memiliki sebuah atau lebih telefon bimbit. Telefon bimbit hari ini juga digunakan untuk pelbagai tujuan dan aplikasi lain lagi daripada hanya sebuah alat komunikasi. Masyarakat moden kini banyak bergantung kepada pelbagai jenis teknologi untuk memudahkan penyelenggaraan sistem pengangkutan, pekerjaan dan perhubungan.

Bagaimanapun, dengan kesedaran kesihatan diri yang semakin meningkat, orang ramai mula menilai tentang kemungkinan wujud ancaman penyakit seperti kanser terhadap diri mereka akibat pendedahan terlalu lama kepada gelombang frekuensi radio (RF) telefon bimbit dan menara pemancar telekomunikasi yang dipasang berhampiran kediaman penduduk setempat. Seterusnya kita akan cuba mendalami isu-isu berkenaan dengan impak daripada penggunaan telefon bimbit dan teknologi telekomunikasi moden hari ini.


KESAN SISTEM TELEKOMUNIKASI MODEN ATAS KESIHATAN MANUSIA

Kajian yang dijalankan di beberapa buah negara Eropah semenjak daripada tahun 1999 lagi telah mengaitkan risiko ketumbuhan telinga dan otak akibat gelombang telefon bimbit.

Satu kajian yang dijalankan oleh sebuah institut penyelidikan perubatan di Sweden pada tahun 2007 telah mendapati wujud kemungkinan risiko tumor telinga empat kali ganda dalam kalangan orang yang menggunakan telefon selular lebih daripada sepuluh tahun yang lalu.

Bagaimanapun, kajian itu tidak konklusif. Begitu juga dengan satu lagi kajian lain mengenai RF yang dijalankan di Jerman.Oleh itu kesahihan penemuan kajian adalah terbuka untuk pertikaian umum.

Namun, ramai saintis di Eropah menyarankan kanak- kanak perlu dielakkan daripada menggunakan telefon bimbit kerana kesannya kepada kesihatan muda mereka.


MENDALAMI TEKNOLOGI TELEFON BIMBIT DAN SISTEM TELEKOMUNIKASI MODEN

Apakah Gelombang RF ini? Setiap alat telekomunikasi wireles menggunakan gelombang RF untuk berkomunikasi. Gelombang RF (Radio Frequency) ini adalah dimensi yang wujud di antara spektrum cahaya dengan bunyi yang bergerak pada kadar 500Khz hingga ke 300Ghz. Berikut ialah senarai bagi jenis dan kegunaan Gelombang RF untuk pengguna sivil bukan ketenteraan (Sila klik pada senarai untuk penerangan teknikal lanjutan):

- 1.5-Way Paging (seperti alat kelui zaman 80’an dahulu)
- 1.7-Way Paging (seperti alat kelui berfungsi SMS juga bagi aplikasi penggera kereta)
- 1G (seperti rangkaian PCN 1800, GSM 1900 dan ATUR 900-1000)
- 2.5G (seperti perkhidmatan WAP, IP.V6, GPRS dan EDGE)
- 3G (seperti talian UMTS, UMTS4G yang beroperasi diatas platform JAVA)
- 711 ( telekomunikasi “relay” untuk bantuan golongan OKU pendengaran/penglihatan)
- 802.11 (Wireless Fidelity network atau “WiFi” disebut “WhyFee”)

Para penyelidik sebelum ini mendapati gelombang daripada telefon bimbit dapat mengganggu sistem operasi peralatan elektronik terutama peralatan di hospital. Ekoran penemuan itu, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) telah mengambil inisiatif menyelidik kesan gelombang RF terhadap kesihatan manusia. Selain telefon bimbit, gelombang RF turut hadir daripada penggunaan peralatan elektronik lain seperti televisyen, radio, komputer, komunikasi radar dan satelit. Hal ini bermakna, setiap hari manusia bukan sahaja terdedah kepada gelombang tersebut daripada telefon bimbit tetapi juga daripada pelbagai jenis peralatan elektronik lain.


KEPENTINGAN DAN KESAN SISTEM TELEKOMUNIKASI MODEN KEATAS EKONOMI NEGARA.

Kepentingan dan impak sistem telekomunikasi moden hari ini tidak dapat dinafikan lagi apabila kerajaan telah menubuhkan Kementerian Komunikasi dan Multimedia untuk menyelenggarakan segala aspek pembanggunan, penerapan dan pemantauan keatas penggunaan aplikasi telekomunikasi moden ini dalam masyarakat dan negara kita.



Teknologi komunikasi dan maklumat boleh ditakrifkan sebagai sebarang kaedah yang digunakan untuk memindah, menyebar dan memapar maklumat, baik secara biasa atau digital. Maklumat tersebut boleh wujud dalam pelbagai bentuk samada bentuk fizikal contohnya kertas dan buku, bentuk suara, paparan visual, pergerakan atau dalam kilobit. Perkembangan teknologi maklumat telah mencapai suatu tahap di mana ia mula menampakkan pengaruh tertentu di dalam kehidupan manusia terutamanya bagi penduduk bandar. Pada asalnya, teknologi ini wujud sebagai satu perantaraan untuk mengedarkan pelbagai jenis maklumat untuk tujuan yang berlainan. Contohnya bagi ketenteraan, perbankan, pengiklanan, pemberitahuan, telekomunikasi dan sebagainya. Namun lama kelamaan aplikasinya telah berkembang kehampir semua sektor urusan harian kita.

Peranannya sebagai agen perubahan tidak pernah berkurang tetapi semakin bertambah lebih-lebih lagi dengan kewujudan komputer serta internet. Dewasa ini, komputer dan internet telah berevolusi kepada bentuk yang menampakkan pengaruh yang lebih mendalam terhadap kehidupan manusia. Contohnya penggunaan rangkaian internet telah berupaya menyebabkan perubahan yang besar ke atas aspek fizikal, ekonomi dan sosial melalui globalisasi serta berkembangnya modal dan perniagaan antarabangsa kapitalis tanpa sempadan lagi. Sebagai contoh, anda kini boleh bermastautin di Malaysia tetapi menjalankan perniagaan melalui internet di Germany dan menerima pembayaran di Amerika Syarikat. Teknologi maklumat akan membezakan sebuah negara maju dengan sebuah negara sedang membangun. Tanpa kecanggihan teknologi maklumat kita tidak akan dapat menarik masuk pelabur asing ke negara kita.

Aspek fizikal yang dimaksudkan di atas termasuklah corak penggunaan ruang bandar, rangkaian lalulintas dan pengangkutan, ruang “virtual office” dan sebagainya. Dengan adanya konsep pejabat "virtual office" atau juga beroperasi melalui aplikasi SOHO daripada rumah-rumah persendirian, lama kelamaan ruang-ruang pejabat konvensional yang bercirikan kaki tangan, alatan perabot, tempat kerja, tempat letak kereta pekerja, sewa ruang pejabat dan juga apa-apa saja yang berkenaan akan terhakis dan mungkin juga pupus suatu hari nanti.

Di samping itu, aspek sosial pula meliputi cara dan corak berinteraksi, pergerakan manusia, aktiviti manusia, cara hidup manusia, kualiti hidup manusia, taraf kesihatan manusia dan lain-lain. Selain itu, rangkaian ‘internet’ juga membolehkan pelbagai urusan perniagaan dijalankan secara ‘digital’ dan ini mempunyai implikasi yang besar terhadap proses kitaran ekonomi dunia pada masa akan datang. Dengan hanya berbekalkan sebuah komputer riba dan talian internet, anda boleh menggerakkan jentera sosio di sebuah negara Eropah hanya dari ruang tamu rumah anda di Johor Bahru.

Pada hari ini sahaja, jumlah nilai kasar sistem telekomunikasi moden dunia telah melepasi USD1 Trillion.

Pada tahun 1998, negara kita telah dikejutkan dengan “penyangak matawang antarabangsa Yahudi George Soros”. George Soros adalah merupakan seorang Yahudi kaya yang bergiat aktif untuk menjatuhkan ekonomi dan politik mana-mana negara yang menjadi musuh kepada Amerika Syarikat dan Israel.

Modus Operandi George Soros adalah dengan cara membeli dengan banyak matawang sesebuah negara dan ini akan mengakibatkan nilai matawang tadi mengalami lonjakan akibat permintaan yang kelihatan tinggi dari bekalan, kemudian George Soros ini akan menjual kesemua matawang yang telah dibelinya dengan harga yang lebih tinggi daripada nilai belian. Apabila dengan secara mendadak limpahan ini masuk semula ke dalam pasaran matawang dunia, bekalan akan melepasi permintaan bagi matawang berkenaan dan akhirnya nilai matawang tersebut akan menjalani proses “devaluation” yang sangat ketara hingga akan mengakibatkan nilainya boleh hilang hampir 50% nilai dalam pasaran.

Fenomena ini memberikan impak yang negatif kepada sistem ekonomi sesebuah negara. Nilai matawang akan jatuh dan semua bentuk pembayaran hutang antara bangsa akan berganda, dan semua barangan kita akan gagal dijual pada peringkat antarabangsa apabila nilai kos pembikinan kita meningkat. Nilai rezab negara juga akan menyusut dengan teruknya.

Sila klik di sini untuk membaca tentang krisis mata wang Asia 1998.

Tanpa sebuah sistem telekomunikasi yang moden dan canggih, adalah mustahil untuk mana-mana penyangak matawang pun untuk melakukan misi mereka ini. Mereka memerlukan peralatan canggih dan sistem internet jalur lebar yang banyak untuk memberi arahan dan mengawal selia setiap sen/setiap saat pergerakan nilai pelaburan mereka tadi. Hal ini juga membolehkan kita mentakrifkan bahawa sistem telekomunikasi moden adalah juga merupakan salah sebuah cabang senjata ketenteraan moden dunia hari ini. Menyedari hakikat ini, kerajaan telah melengkapkan Angkatan Tentera Malaysia dan juga Polis Di-Raja Malaysia dengan unit “neuronet cyber” masing-masing untuk melindungi kepentingan negara kita daripada diserang oleh penyangak matawang lagi.


IMPAK NEGATIF SISTEM TEKNOLOGI MAKLUMAT KEPADA REMAJA

Program-program televisyen seperti yang memerlukan penyertaan penonton melalui platform SMS adalah merupakan sebuah modul ekonomi baru tidak lama dulu. Hampir semua saluran TV Malaysia mempunyai program berunsurkan penyertaan SMS penonton ini. Jumlah jutaan Ringgit Malaysia telah berjaya dikaut sebagai keuntunggan oleh syarikat-syarikat media dan telekomunikasi ini, dan sejumlah besar wang ini adalah daripada para penonton remaja. Menyedari impak negatif ini, kerajaan telah membendung penularan program-program sebegini di Malaysia. Akan tetapi, terdapat juga aplikasi berunsur kebaikan untuk platform ini, seperti program “TV3 Bersamamu” yang membolehkan penonton memberikan sumbangan kepada mereka yang daif dan memerlukan. Dapat juga dilihat berlakunya gejala maksiat internet lucah di kafe siber serta juga perjudian secara “online” di internet yang kebanyakannya disertai oleh golongan remaja.


NATIJAHNYA

Setiap perbincangan di antara pro dengan kontra sebegini tidak mungkin akan ada noktah nya. Yang penting di sini adalah kesedaran daripada diri kita sendiri tentang niat kita menggunakan sistem teknologi informasi dan maklumat ini sendiri. Adakah untuk kebaikkan atau kemusnahan? Adakah untuk niat baik atau memuaskan nafsu jahat?

Seperti pepatah lama kita yang menyebut: “tepuk dada tanyalah selera”.

DBZ-Net Tuvie Technology

HUD Virtual Hand Phone Tuvie Technologies

Ikhsan penulisan rakan: cchitra@dbzmail.com
Diedit oleh: Mohd Najib Ismail.