Sunday, March 21, 2010

SELAMAT MENYAMBUT 'EC 96TH FOUNDER'S DAY' 2010

Laman Utama MSAB


Era baru MSAB sebagai sebuah Sekolah Kluster Kecemerlangan


Pengiktirafan kecemerlangan MSAB daripada
Kementerian Pelajaran Malaysia



Sambutan Hari 'EC 96th Founder’s Day'

Sambutan Hari 'EC Founder’s Day' ialah satu program Maktab Sultan Abu Bakar yang merupakan cetusan idea Tuan Pengetua Cemerlang, Tuan Haji Zulkipli bin Haji Mahmud yang diadakan bagi memperingati hari penubuhan MSAB. Tanggal 21 Mac setiap tahun merupakan tarikh keramat bagi warga MSAB kerana pada hari tersebut lahirnya English College yang kini dikenali sebagai Maktab Sultan Abu Bakar. Pada tahun ini usia MSAB mencecah 96 tahun. Walaupun pada tahun ini tarikh keramat ini jatuh pada hari cuti sekolah namun pihak MSAB telah pun merancang untuk menyambutnya apabila sekolah dibuka nanti.



Almarhum Sultan Abu Bakar Ibni
Almarhum Temenggung Tun Ibrahim Seri Maharaja



Latar Belakang Pengasas MSAB (English College)

Sultan Abu Bakar Ibni Almarhum Temenggung Tun Ibrahim Seri Maharaja telah diputerakan pada 14 hb Ramadhan 1248 Hijrah, bersamaan dengan 3 hb Febuari tahun Masihi 1833.

Semenjak dari kecil lagi baginda telah diasuh oleh Seri Paduka Ayahandanya dengan pelbagai aspek pembelajaran . Pendidikan yang baginda tempuhi ini telah membentuk keperibadian baginda sebagai pemimpin yang bijaksana dan berwawasan moden.

Sultan Abu Bakar Ibni Almarhum Temenggung Tun Ibrahim Seri Maharaja telah dianggap sebagai pelopor permodenan Johor. Dalam era pemerintahan baginda, pelbagai pemodenan dalam struktur ekonomi, pendidikan, sosial dan politik negeri Johor telah terlaksana. Baginda adalah seorang pemimpin yang begitu menitikberatkan aspek pendidikan untuk rakyat Johor. Sehubungan dengan ini, pada tahun 1848, baginda telah menitahkan supaya sekolah-sekolah mula dibuka di negeri Johor.

Semasa pemerintahan baginda beberapa sekolah telah didirikan bagi tujuan memberi pendidikan kepada rakyat baginda. Pada tahun 1914 semasa negeri Johor berada di bawah pemerintahan Almarhum Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Abu Bakar, English College yang pertama dibuka di istana Jalan Sungai Chat.



Pada tahun 1960, English College telah ditukar namanya secara rasmi kepada Maktab Sultan Abu Bakar bagi mengenang jasa dan wawasan Almarhum Sultan Abu Bakar khususnya dalam bidang pendidikan di negeri Johor.