Analisis Cerpen “Menatap Wajahnya” (Siti Hajar Mohd.Zaki)
Sinopsis
Muliati ingin bertemu dengan guru kesayangannya, iaitu Cikgu Balkis setelah lama berpisah. Cikgu Balkis enggan dan memberikan alasan bahawa suaminya melarang mereka meneruskan perhubungan. Muliati bertambah dukacita. Muliati menganggap ada sesuatu yang tidak kena sehingga menyebabkan Cikgu Balkis bertindak sedemikian. Sewaktu zaman persekolahannya dahulu, Muliati yang cacat dan yatim piatu sering dibantu dan diberikan perhatian oleh Cikgu Balkis. Ketika Muliati memperoleh ijazah di sebuah universiti, dia menerima sekeping poskad daripada Cikgu Balkis yang mengucapkan tahniah sekali gus mengatakan bahawa beliau akan menjalani pembedahan di
Tema
Pengorbanan ikhlas seorang guru terhadap pelajarnya – Cikgu Balkis membantu Muliati sehingga berjaya memperoleh ijazah.
Persoalan
- Kegigihan mencapai cita-cita untuk berjaya
- Sikap tidak mahu berterus terang kadang kala disalah anggap oleh orang lain
- Kecacatan tidak menghalang seseorang untuk mengecapi kejayaan
Watak dan Perwatakan
Muliati
- Anak yatim piatu
- Tinggal bersama nenek
- Seorang yang cacat
- Mengenang budi guru
- Penyayang
Cikgu Balkis
- Guru Muliati/ibu angkat Muliati
- Menghidap penyakit ganjil
- Penyayang/prihatin
- Suka menasihati
- Bersimpati
Latar
Latar Tempat
- Rumah nenek Mualiti
- Kampus universiti
- Sebuah sekolah menengah
Latar Masa
- 4 tahun bermula sejak Muliati masuk ke universiti hingga berjaya menggenggam ijazah
- Majlis Konvokesyen Muliati
Latar Masyarakat
- Masyarakat yang mementingkan pendidikan tinggi
- Masyarakat yang prihatin dan penyayang
- Masyarakat kampus/pelajar universiti
Nilai
- Kasih sayang – nenek Muliati amat sayang akan cucunya, Muliati dan memberikan sepenuh perhatian kepadanya
- Kegigihan – Muliati yang cacat tetap gigih berusaha untuk berjaya
- Kesabaran – Muliati sabar serta tabah menerima takdir Tuhan dan tidak menurut perasaan sedihnya
- Belas kasihan – Riani, rakan Muliati sangat kasihan melihat keadaan Muliati dan sanggup memberikan pertolongan ketika menghadapi kesukaran di universiti.
Pengajaran
- Walaupun menghadapi banyak kekurangan tetapi kita mestilah gigih dan tidak mudah berputus asa
- Kita perlu mengingati jasa dan budi orang lain terhadap kita
- Kita hendaklah memberikan pertolongan kepada golongan yang kurang bernasib baik
- Kita perlu berusaha gigih sekiranya ingin berjaya